woensdag, 28 oktober, 2020

•   +31 180 695 777 (NL) +32 3 297 70 07 (BE) ----------Lasal Latest Version: 0079_2----------

Copa-DATA's Professional Services HMI upgrade voor usability op maat:

HMI design in de automotive testing industry upgrade
zendsg01
 Met 25 jaar ervaring in het leveren aan de industrie, is DSG een expert in dynamometers en automotive testapparatuur. De technologie wordt door de automobielsector gebruikt om het koppel en de rotatiesnelheid van een motor nauwkeurig te meten, waardoor het vermogen van de motor wordt berekend. Het bedrijf levert dynamometers aan een breed scala van gebruikers - van grootschalige motorfabrikanten, tot en met kleine fabrikanten en nicheprojecten. Denk daarbij aan motoren voor de lucht- en ruimtevaart en klassieke formule raceseries. Dynamometers moeten nauwkeurig zijn. Maar wat nog belangrijker is, dynamometers moeten hun metingen nauwkeurig terugsturen naar een eindgebruiker op een begrijpelijke manier. Dit wordt meestal gevisualiseerd via een Human Machine Interface (HMI). Zoals de naam al doet vermoeden, moet een HMI naadloos verbinding maken met mens en machine. In dit geval de operator en de dynamometer. DSG zocht een upgrade naar haar bestaande 28 HMI-schermen om de gebruiksvriendelijkheid, bruikbaarheid en algemene esthetiek te verbeteren en wendde zich tot zenon van COPA-DATA .

Professional  Services
 zenon is een open-design softwareplatform dat kan worden gebruikt voor complexe procesvisualisatie. Van klassieke HMI-taken, zoals het uitvoeren en observeren van processen, tot complexere acties die doorgaans verband houden met toezichtcontrole en gegevensverwerving (SCADA), zoals het archiveren van gegevens en het analyseren van trends.

Als HMI voor DSG heeft zenon de manier waarop het bedrijf metingen van haar dynamometers communiceert gemoderniseerd. Voor het project gebruikte DSG verschillende HMI's, waarvan sommige verouderd waren in vergelijking met de technische expertise van het bedrijf in de sector. Het standaardiseren van het platform dat in deze HMI's wordt gebruikt, zorgde voor een broodnodige upgrade, zowel visueel als ergonomisch. Eenvoudige verbeteringen, zoals esthetisch ontwerp maakte een groot verschil. Door gebruik te maken van een standaard toepassing van kleurpallets op de HMI's, hielp zenon om projecten consistent te houden tijdens de HMI. Het gebruik van de kleurpalletfunctionaliteit stelt de klant ook in staat om HMI's aan te passen aan specifieke kleurspecificaties. Blauw-wit branding? Blauw-witte interface. Dit is vooral gunstig voor het verkoopproces van DSG.

zendsg02

zenon zorgt ook voor consistente stijlen. In de oorspronkelijke versie van het project gebruikten de HMI's verschillende stijlen in verschillende delen van de projecten. Hoewel dit misschien klein klinkt, is het uiteindelijk erg storend en verwarrend voor de gebruiker. De nieuwe stijlconsistentie maakt het voor een gebruiker gemakkelijker om taken uit te voeren zonder verwarring.

Better Design, better Operation
 Door een eerder rommelige interface met zenon te reviseren, kon DSG de engineeringtijd voor operators verkorten door een veel betere bruikbaarheid.Er zijn bijvoorbeeld symbolen gemaakt voor de belangrijke onderdelen van het project die het aantal klantwijzigingen in de toekomst kunnen verminderen. Symbolen werden ook gebruikt om de anders onoverzichtelijke navigatie van de HMI te verbeteren, waardoor consistente navigatieopties op meerdere schermen werden gemaakt.Ook de vervolgkeuzelijsten werden tot een minimum beperkt. Het verwijderen van een aantal van deze verouderde en moeilijk te gebruiken lijsten stelde DSG in staat om ze te vervangen door efficiëntere knoppen en pop-ups. Omdat gebruikers meer vertrouwd zijn met deze visuele displays, is de gebruikerservaring verbeterd. De HMI revisie heeft DSG ook in staat gesteld om de technologie toekomstbestendig te maken voor haar eindgebruikers. De toepassing van lagen in de zenon-editor kan bijvoorbeeld het volume van de engineeringtijd verminderen met toekomstige projectaanpassingen.In combinatie met een betere gegevensweergave worden de machines veel gemakkelijker uit te lezen en daardoor veel waardevoller.

zendsg03Betrouwbaarheid

DSG is een welbekende speler in de automotive test arena. Een upgrade van het HMI-element van hun dynamometers bevestigt deze reputatie alleen maar meer. Hun ervaring in het testen van motor voor eindgebruikers komt hierbij meer tot uiting.
Als Professional Services-project van COPA-DATA werd het hele proces zorgvuldig beheerd, waardoor DSG een applicatiespecifieke oplossing kon creëren.
Bovendien werd de HMI-revisie voltooid in slechts een week, na interne testen van het zenon software platform.
"We hadden al vertrouwen in de prestaties en nauwkeurigheid van onze controllers", zegt Gregg Atkins, managing director van DSG. "Het creëren van een even indrukwekkend visueel element was het laatste stukje van de puzzel om ons aanbod te verbeteren. Het zenon software platform van COPA-DATA heeft de bruikbaarheid van onze machines aanzienlijk verbeterd."