woensdag, 28 oktober, 2020

•   +31 180 695 777 (NL) +32 3 297 70 07 (BE) ----------Lasal Latest Version: 0079_2----------

intelligente licht besturing van KONTRON voor verbazingwekkende presentatie:

Licht voor het Louvre

louvreinside

"Kontron en Zumtobel werken al meer dan tien jaar samen op het platform voor automatiseringscontrollers en servers. Dit heeft geresulteerd in een nauwe, vertrouwde samenwerking. Aan de ene kant zijn we overtuigd van de betrouwbaarheid en robuustheid van de industriële computers van Kontron tijdens het gebruik. Anderzijds is het voor ons belangrijk dat Kontron zijn platform voortdurend aanpast aan technologische innovatie zonder het-onverstaande ontwerp te veranderen." (Jens Beecken, Zumtobel Produktmanager Controls & Lighting Management)

Licht kan betoveren. Lichtontwerp transformeert schaarse hallen in op maat gemaakte locaties, winkels worden boetieks. Maar wat kan verlichting doen waar alles al is geperfectioneerd? Het Louvre Abu Dhabi is gemaakt door een uitzonderlijke overeenkomst tussen de regeringen van Abu Dhabi en Frankrijk en is ontworpen door Jean Nouvel en in november 2017 geopend op Saadiyat Island. Het natuurlijke zonlicht dat alleen door de sierplafondstructuur komt, stelt bezoekers in staat om door de kamers te wandelen zoals in een wonderwereld. Louvre Abu Dhabi maakt gebruik van high-tech. Het Oostenrijkse bedrijf Zumtobel, wereldleider op het gebied van verlichting, heeft gezorgd voor de indrukwekkende verlichting van het museum. Afhankelijk van het tijdstip van de dag biedt een automatiseringscontroller in combinatie met een dataserver een unieke flair - betrouwbaar en automatisch. Beide high-tech verlichtingscomputers zijn gebaseerd op een Kontron industrieel computerplatform.

INDIVIDUELE VERLICHTING AFGESTEMD OP HET MOMENT VAN DE DAG
 Het architectonische middelpunt is de cirkelvormige reuzenkoepel met een diameter van 180 meter. Het stond op slechts vier kolommen, schijnbaar zwevend in de lucht. De sierplafondstructuur filtert het zonlicht gedurende de dag, waardoor een veelzijdig spel van licht ontstaat - alsof zonnestralen door de uitgewaaierde bladeren van een dadelpalm vallen. Het architectonische middelpunt is de cirkelvormige reuzenkoepel met een diameter van 180 meter. Het stond op slechts vier kolommen, schijnbaar zwevend in de lucht. De sierplafondstructuur filtert het zonlicht gedurende de dag, waardoor een veelzijdig spel van licht ontstaat - alsof zonnestralen door de uitgewaaierde bladeren van een dadelpalm vallen. In tegenstelling tot de natuur gaat deze indruk ook na zonsondergang door. Dit wordt gewaarborgd door het speciaal voor de unieke reuzenkoepel ontwikkelde verlichtingssysteem van Zumtobel. Veel van de tentoongestelde kunstwerken zijn zeer gevoelig voor licht. Om deze reden is voor een aantal van hen een maximale jaarlijkse lichtdosis vastgesteld, die niet mag worden overschreden. De software die deze lichtinval regelt, wordt geïmplementeerd op een Kontron industriële server. Het zorgt er dus voor dat de kunstwerken ondanks de verlichting onbeschadigd blijven voor het nageslacht.

louvreAbuDhabi

LIGHTING MANAGEMENT 24/7
 Het lichtbeheer moet 24 uur per dag veilig en betrouwbaar functioneren. Omdat de juiste lichtdosis essentieel is, heeft de Zumtobel dataserver een uiterst belangrijke functie voor kunstwerken. Kontron's ingebouwde besturingscomputers doen het hier geweldig. Ze zijn ontworpen voor continu werking en geïnstalleerd in een standaard 2U korte vorm factor behuizing. Ze passen daarom in elk standaard rek dat wordt gebruikt bij gebouwautomatisering. Kontron rust de server ex werkt met een individueel Zumtobel-scherm, waardoor een duidelijke merkperceptie ontstaat met een onmiskenbaar productontwerp.

In de besturingskast van het  complex is overduidelijk dat de LUXMATE LITENET-server of de Zumtobel Flexis N3-automatiseringscontroller verantwoordelijk is voor de verlichting: voor de unieke sfeer van het gebouw en de effectieve presentatie van de afzonderlijke kunststukken. Door de lange beschikbaarheid van het Kontron industriële serverplatform hoeft Zumtobel niet langer regelmatig aanpassingen te doen aan het hele systeem: zodra het is ontwikkeld en getest, garandeert Zumtobel haar klanten de juiste verlichting, krachtig en betrouwbaar voor vele jaren.

Het Louvre Abu Dhabi is slechts een van de uitstekende vlaggenschipprojecten van Zumtobel. Veel andere projecten tonen de expertise van het bedrijf in centrale verlichtingscontrole. Deze omvatten het Städel Museum en de St. Martins Tower in Frankfurt, de LVM Insurance in Münster, de München Tor in het noorden van de Beierse hoofdstad, het Gmunden ziekenhuis en de DHL postcentra.

Elke klant heeft zijn eigen speciale uitdagingen als het gaat om verlichting: De beschikbaarheid van het juiste licht kan doorslaggevend of zelfs essentieel zijn voor het functioneren van een hele organisatie. In een ziekenhuis bijvoorbeeld, of op plaatsen waar geen daglicht is, of waar mensen 's nachts moeten werken, zoals in de logistiek of productiehallen.

SERVERS EN CONTROLLERS VOOR AUTOMATISCH VERLICHTING
 Bij de keuze van zijn computerplatform voor de centrale LITENET-server en de Flexis N3-automatiseringscontroller heeft Zumtobel daarom de hoogste waarde gesteld aan betrouwbaarheid, robuustheid en naleving van standaarden. Honderden of duizenden lichten worden individueel betuurd en geprogrammeerd, afhankelijk van de positie van de zon, wolken en het weer. Dit wordt gewaarborgd door algoritmen die de gegevens van een zogenaamde daglichtsensor verwerken. Deze meet het binnenkomende licht en de positie van de zon in real time. Om ervoor te zorgen dat de perfecte lichtomstandigheden altijd de overhand hebben in het betreffende gebouw, wordt de benodigde verlichting voor elke kamer wordt bepaald. Elk licht wordt individueel bestuurd en geprogrammeerd.
 De LITENET Flexis N3 automatiseringscontroller regelt de verlichting, verblindingsbeveiliging en ramen van een gebouw met maximaal 2.000 openingen. Het dient als een stand-alone automation center en voert basisfuncties uit, zoals het besturen en monitoren van de actuele werking in overeenstemming met de planningswaarden. Time management met een geïntegreerde kalender wordt gebruikt om werktijden, vakanties en andere algemene voorwaarden te besturen. De functies zijn op kamerniveau geconfigureerd via de LITENET Flexis N3controller. Optioneel kan de controller worden gebruikt voor daglicht-afhankelijke kunstlicht tracking, blind management, en venster controle voor ventilatie. Het systeem houdt ook functionele en werkende levenstests voor noodverlichting in de gaten en activeert deze.

SERVERS EN CONTROLLERS VOOR AUTOMATISCH VERLICHTING
 De LITENET-server neemt verschillende taken op zich als onderdeel van gebouw automatisering met 10.000 openingen. Dit omvat de centrale administratie van alarm- en systeemberichtengegevens van verschillende LITENET-systeemcontrollers. In het geval van een fout stuurt een meldingssysteem de nodige informatie door naar specifiek personeel via e-mail of sms. Daarnaast biedt de server centrale logboekregistratie van verbruiksgegevens, archivering van logbestanden en noodverlichtings test logboeken, waardoor de daaropvolgende nauwkeurige analyse van incidenten mogelijk wordt. De server maakt ook een back-up van de gegevens van alle LITENET-controllers die in een systeem zijn aangesloten en kan deze indien nodig ook terugzetten.

De server is ook voorbereid op toegang op afstand, waardoor lichttechnici of facility managers toegang hebben tot het systeem via een beveiligde internetverbinding indien nodig. De LITENET-server kan uiteraard naadloos worden geïntegreerd in een hoger gebouwbeheersysteem via de standaard BACnet- of OPC-interfaces om bedrijfstoestanden en alarmberichten te verzenden.

BETROUWBAAR INDUSTRIEEL COMPUTERPLATFORM ALS BASIS VOOR OPTIMALE VERLICHTING

KISS 2U server
Als onderdeel van hardware-upgrades verving Kontron het RAID-systeem door twee roterende harde schijven door SSD-opslag voor Zumtobel, waardoor de betrouwbaarheid en prestaties werden verhoogd. Het vervangen van afzonderlijke componenten verandert niets aan het algehele serverontwerp, zodat de besturingssoftware van Zumtobel ongewijzigd kan worden gebruikt. Aangezien de gehele industriële server is gebaseerd op standaarden, kan zelfs het moederbord indien nodig worden bijgewerkt. Om ervoor te zorgen dat er geen gegevens verloren gaan in het geval van een stroomstoring en dat de server zelf probleemloos opnieuw wordt opgestart zodra de stroom is hersteld, is deze uitgerust met zogenaamde power loss control. Zumtobel's kennis van de effecten van licht is ook opgenomen in de algoritmen die wordt gebruikt om verlichting te regelen: verschillende lichtsituaties kunnen naar behoefte voor vergaderruimtes worden gecreëerd. Hier volgt Zumtobel zijn Active Light concept, dat de elementaire link tussen mens en licht stabiliseert door de intensiteit, lichtkleur en richting op het juiste moment te veranderen. Een vergadering vereist een ander licht dan een presentatie; tijdens de pauzes draagt een heldere en vriendelijke sfeer bij aan ontspanning, en tegen de avond wordt de blauwe component van het kunstlicht gereduceerd tot een signaal dat loopt tot de dag ten einde loopt.

Er zijn slechts een paar bedrijven in de wereld, zoals Zumtobel die de besturing van de verlichting en de opname van daglicht met geautomatiseerde precisie, betrouwbaarheid en individualiteit bieden. Het hoofdkantoor van Zumtobel is gevestigd in Dornbirn in de Oostenrijkse regio Vorarlberg, die internationaal bekend staat om zijn uitstekende architectuurcultuur, en het bedrijf wordt vertegenwoordigd door zijn eigen vestigingen en partners in meer dan 90 landen. In totaal werken er meer dan 6.200 medewerkers voor Zumtobel Group AG, dat genoteerd is aan de Beurs van Wenen, waaronder dertien productiefaciliteiten op vier continenten.

meer KONTRON