vrijdag, 29 maart, 2024

LKsps18b 600px

Machine CPU’s  krijgen ‘soft router’ voor remote acces en html 5
door Liam van Koert

In een tijd waarin de wolken je om de oren vliegen, heeft menig automatiseringsaanbieder wel een kastje waarmee je een machine aan het internet kunt hangen. Wat Lucien Kouwenhoven, directeur van SigmaControl betreft kan dat handiger: je zet de routingsoftware gewoon op de CPU. Of beter gezegd, op het SD-kaartje ernaast. De voordelen liggen voor de hand. Voor dezelfde functionaliteit hoef je geen los kastje te kopen en dat scheelt geld en ruimte.

Het is niet de eerste kleer dat Kouwenhoven een CPU-verhaal afsteekt op de SPS IPC Drives. Twee jaar eerder nog legde hij uit (dat uitleggen in gewone mensen taal gaat hem overigens bijzonder goed af) hoe je met plug-ins de juiste software bij de juiste processor in het veld krijgt. HMI of deltarobot? Centraal of decentraal? Waarom niet het beste van twee werelden? Veel rekenkracht in het veld, maar je niet hoeven druk te maken welk programma waar draait. In het verlengde hiervan nu een extra routing ‘plugin’ die standaard beschikbaar is voor besturingen van Sigmatek, het Oostenrijkse merk dat hij in de Benelux vertegenwoordigd.  Kouwenhoven: ‘Remote acces voor je machine? Je hoeft alleen maar een vinkje aan te zetten en klaar ben je.’

LKsps18a 400px

Kostenbesparend voor kleine machines
Een remote kastje zoals die sinds enige jaren van verschillende – ook Nederlandse en Belgische fabrikaten – op de markt zijn, kost zo’n 400 euro. Misschien is er een abonnementsvorm met ‘gratis’ hardware, misschien een raspberry pi versie die ‘geïndustrialiseerd’ is in een IP-veel behuizing en met industriële connectoren. Maar voor niets gaat de zon op. Uiteindelijk moet die hardware betaald, meestal door de machinebouwer. Kouwenhoven: “Op een hele machine lijkt 400 euro misschien niet veel, maar op jaarbasis telt het natuurlijk wel op. En waarom zou je ze überhaupt uitgeven als het niet hoeft?” Kouwenhoven geeft toe dat je bij de grotere machines er waarschijnlijk niet aan ontkomt om extra switches toe te passen. Maar voor de kleinere modellen kan de routingsoftware gewoon op het micro-SD-kaartje van de controller staan. Wel zo handig, ook als er iets mis gaat: je vervangt het kaartje en je draait weer.

Cyberveilige smaken
En wat rekent Sigmatek dan? Want ook in Oostenrijk gaat alleen de zon voor niets op.  “Helemaal niks”, glimlacht Kouwenhoven. “Maar dan moet je wel zelf een server hebben en de software hierop onderhouden. Heb je die niet of is het up-to-date en cyberveilig houden van IT-infrastructuur niet je ding, dan kan je ook gebruik maken de Sigmatek server. Hiervoor betaal je eenmalig 50-70 euro zodat je voor de gehele levensduur van de machine toegang hebt tot alle machinedata. Wil je die data ergens in de cloud opslaan dan dat bijvoorbeeld in een Azure omgeving: ook Mqtt, een protocol dat onder andere queing mogelijk maakt, wordt ondersteund. Hiervoor moet je bij Microsoft wel de MB’s afrekenen. Ook zijn er genoeg applicaties van derden die OEE-dashboards of andere tools bieden die data naar informatie omzetten en visualiseren. Ook die zijn natuurlijk niet gratis.” En wat rekent Sigmatek dan? Want ook in Oostenrijk gaat alleen de zon voor niets op.  “Helemaal niks”, glimlacht Kouwenhoven. “Maar dan moet je wel zelf een server hebben en de software hierop onderhouden. Heb je die niet of is het up-to-date en cyberveilig houden van IT-infrastructuur niet je ding, dan kan je ook gebruik maken de Sigmatek server. Hiervoor betaal je eenmalig 50-70 euro zodat je voor de gehele levensduur van de machine toegang hebt tot alle machinedata. Wil je die data ergens in de cloud opslaan dan dat bijvoorbeeld in een Azure omgeving: ook Mqtt, een protocol dat onder andere queing mogelijk maakt, wordt ondersteund. Hiervoor moet je bij Microsoft wel de MB’s afrekenen. Ook zijn er genoeg applicaties van derden die OEE-dashboards of andere tools bieden die data naar informatie omzetten en visualiseren. Ook die zijn natuurlijk niet gratis.”

Of het rechtstreeks inloggen op de controller ook net zo veilig is als de kastjes-oplossing, waar ook firewall functionaliteit in zit? Volgens Kouwenhoven is het net zo veilig. De software doet namelijk precies hetzelfde. “Elke Sigmatek CPU – maar dat geldt inmiddels industriebreed – is zowel van  OPC UA server- als  OPC UA client-software voorzien. Er moet namelijk zowel met onder-als bovenliggende automatiseringslagen gecommuniceerd kunnen worden. In deze standaard is ook in cyberveilige communicatie voorzien. In eerste instantie is er alleen communicatie van binnen naar buiten: de CPU meldt zich bij de server. Deze zet vervolgens een versleutelde VPN-tunnel met de CPU op.

remote 400pxMeer rekenkracht voor  HTML5
Nu heeft Sigmatek zelf ook de nodige remote kastjes. Dus waarom juist nu met een ‘soft router’ komen? Dat heeft vooral met de rekenkracht van de nieuwe generatie CPU’s te maken.  Want juist die extra rekenkracht maakt het mogelijk allerlei taken zoals routing lokaal af te handelen. Tegenwoordig geldt dat zelfs voor HTML 5. Kouwenhoven: “Tot voor kort was er in de industrie niet genoeg rekenkracht om HTML5 voor HMI’s toe te passen. Dat maakte bijvoorbeeld als multi-touch en een responsive ontwerp via css en java er lastig.” Maar HTML 5 is toch al jaren oud? “Klopt, maar de meeste websites waar het wordt toegepast zijn grotendeels statisch. Bij machines is dat deel slechts 10 tot 20 procent. De rest is levende data en dat vergt veel meer processorcapaciteit. Nu die voor handen is hebben we onze HMI’s kunnen uitrusten met een CPU met embedded Chromium browser. En een tool op een intuïtieve photoshop-achtige manier de hele visualisatie van de bediening in eigen huisstijl kan worden ontworpen, inclusief koppeling met de besturing en live data uit de machine.”