vrijdag, 19 april, 2024

IN THE CLOUD IS GEEN BIER..
horeca automatiseren met SIGMATEK

Een primeur op de horecava beurs begin dit jaar; Van Duijnen Horeca Service BV toonde daar voor het eerst een volledig geautomatiseerde versie van haar tapsystemen. De besturing hiervan stuurt data naar de cloud die 24/7 te benaderen is. Daarmee wordt de kroegbeleving in een compleet ander daglicht gezet; niet meer in de rij achter de bar op je beurt wachten of een serveerster lief moeten aankijken. In plaats daarvan met een groep mensen de pub in en aan de zogenaamde “vriendentafel” je eigen tab bedienen. Of met een krediet-card bier naar keuze tappen. En met de hard- en software van het Oostenrijkse SIGMATEK met de uitgebreide ondersteuning van SigmaControl uit Barendrecht is de configuratie volledig Industrie 4.0 ready.

christiaan knopper lucien kouwenhoven

Waardevolle data
  Voordat het bier rijkelijk uit de tap stroomt, zijn er volgens Christiaan Knopper, innovatie manager bij Van Duijnen Horeca Service BV,  al  heel wat stappen genomen. Taptechniek lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. Hoe het bier bewaard wordt, of het de juiste tap-temperatuur en druk  heeft bepaalt of de kwaliteit na transport van fust naar tapkraan nog steeds optimaal is. Daarnaast kan het proces in het etablissement zelf ook stukken efficiënter, de klant wil bediengemak en de uitbater een consistente kwaliteit met zo min mogelijk verlies en een 24/7 inzicht in resultaat. Maar ook voor een technische dienstverlener zoals van Duijnen die garant staat voor het complete horeca concept is één geïntegreerd en schaalbaar systeem een absolute must geworden. “Al die verschillende oplossingen die bij ons werden ingekocht, konden allemaal hun eigen ding het best” zegt Christiaan. Hij doelt daarbij op de beperkingen van afzonderlijke modules met ieder een eigen besturing. “In de oude situatie konden wij data bufferen, waarbij het kassa-systeem uitgelezen werd en vervolgens alle gegevens compleet verdwenen waren. We hebben het hier over nagenoeg geen rapportage-mogelijkheden, hardware-beperkingen bij uitbreidingswensen en een volledig afhankelijk van de kassa leverancier.”

Dat laatste zorgde voor een ommekeer in mind-set binnen de organisatie; men wil en kan nu alle data zelfstandig consolideren en geaggregeerd aanbieden zonder tussenkomst van andere partijen. “We weten nu precies wat ieder biermerk doet (welke dagen, welke tijdstippen) en kunnen deze waardevolle data gaan beheren en zelfs benchmarks aan toeleveranciers aanbieden”, zegt Christiaan. Daarnaast is het handig om beheers-data als druk, temperatuur of leegdetectie ter beschikking te hebben. “Klanten komen met allerlei vragen – denk aan schuimend bier bij uitgave of juist niet, temperatuur niet goed of een verkeerde druk. Het is natuurlijk vele malen handiger het op afstand uit te kunnen lezen voordat je een dure monteur op pad stuurt.” Knopper voorziet in de toekomst het gewin voor de eigen organisatie niet zozeer in de kostenbesparing maar in de extra diensten. Vooropgesteld, de besparing op de uitgave van bier is bijna gegarandeerd zo’n 20%. Want met tapautomatisering minimaliseert de horecaondernemer zijn tapverlies door de juiste dosering en door registratie voorkomt hij dat er ongezien wordt weggegeven of vergeten wordt aan te slaan. Maar van Duijnen is op lange termijn niet meer gebaat bij de verkoop van complete projecten en richt zich op het onderhoud en vooral de vaste abonnementen die het oplevert. Christiaan; “Uiteindelijk willen we natuurlijk naar een  - pay per click – formule. Een zeer doorzichtig systeem waarbij de klant gewoon een bepaald bedrag per glas bier wat dan getapt afdraagt.”

tafeltapJuiste Partners
  Volgens Lucien Kouwenhoven, general manager bij SigmaControl BV, ligt de focus nu nog op bier maar zal dit in de toekomst gaan verschuiven naar postmix, sterke dranken, kassa- en koffiesystemen. “Je ziet in de horeca ook steeds meer een behoefte aan Industrie 4.0-oplossingen, waar alles op afstand uit te lezen is, maar ook 24/7 te besturen moet zijn. Met de hard- en licentie vrije software van SIGMATEK kan dat naar wens worden aangepast. Meer I/O nodig? In de huidige S-Dias configuratie op de DIN-rail kunnen eenvoudig modules worden toegevoegd en met de LASAL engineering software comfortabel worden geconfigureerd. We hebben het nu over leegdetectie, temperatuur, verbruik en naast het real-time loggen kunnen natuurlijk meer zaken worden toegevoegd tot aan bijvoorbeeld thermostaat integratie.” Voor de  opstelling op de beurs draaiden slechts 4 plc’s (CP112) die hmi’s, rfid’s en kranen aanstuurden. Ook de 3,5” touchscreens (ETT352) en RFID Readers (RFID131) komen van SIGMATEK.

De interface waarmee op afstand de data via pc kan worden benaderd incluis de database koppelingen is volledig uitgewerkt door SYNADIA. Remi van Wijngaarden, algemeen directeur,  licht de verschillende schermen toe; “Wanneer je het I/O module blok ziet weergegeven, kun je in 1 oogopslag zien welke in- en uitgangen zijn geconfigureerd met index-nummer en slot. Uiteraard kun je alle real-time transacties zien, naast een overzicht welke vestiging, bar en apparaten fysiek actief zijn. ”Het mooie is dat je on-line de complete installatie kan uitzetten. De kroeg-eigenaar logt eenvoudigweg in, heeft direct overzicht met betrekking tot statussen en alarmen en kan rapporten generen. Remi: ”Met RFID kun je kaarten toekennen en het saldo terugzien. We hebben een kredietmodus en een debet-modus. Bij kredietmodus kun je de min in, achteraf afrekenen. Of er wordt vooraf betaald, gewoon met een kaart.”

Voor Synadia een project waarbij de flexibiliteit van het opbouwen van de hardware en de verschillende functies van het tappen met de daarbij behorende hardware componenten voor de nodige uitdagingen zorgde. “Geen enkele bar is het zelfde, enscrsht 02afhankelijk van een tal van factoren wordt de beste configuratie gekozen vanuit de cloud oplossing. Doordat wij het systeem volledig flexibel hebben opgebouwd kunnen we ruim voldoen aan de wensen van de klant”, zegt Remi. In- en uitgangen worden geconfigureerd vanuit de cloud en worden aan een functionaliteit gehangen, die vervolgens “live” wordt doorgestuurd naar de plc. Remi: ”De plc software heeft weinig tot geen eigen intelligentie en afhankelijk van hoe de configuratie is opgebouwd in de cloud gaat de plc aan het werk. De complexiteit hierbij is dat er vooraf geen hardware keuze en functionaliteit in de software bekend is.” Uiteindelijk heeft men toch kunnen bewerkstelligen dat met één software versie, alle verschillende kroegen bediend kunnen worden. Daarnaast wordt er hard gewerkt om vanuit de cloud gepland en gefaseerd plc’s te kunnen updaten. “We zijn onze oplossing compatibel aan het maken met Amazon Web Services en verwachten daarmee duizenden transacties per minuut te kunnen verwerken. Daarnaast maken wij gebruik van GIT voor versie-beheer, wat redelijk uniek is voor plc software”, zegt Remi.