dinsdag, 16 april, 2024

Verbinden met 2- of 4-draads technologie:

Temperatuur meten en bewaken met precisie: de AI 023

AI 023 400px

Met de AI 023 analoge ingangsmodule uit de S-DIAS-serie kunnen de temperaturen precies en flexibel worden gemeten. Omdat temperatuursensoren zowel met 2- en 4-draadstechnologie kunnen worden aangesloten, kan de gebruiker flexibel beslissen over de vereiste precisie van de meting. Met behulp van 4-draads meettechnologie kunnen afwijkingen veroorzaakt door draadweerstanden, worden gecompenseerd – de juiste keuze voor hoge precisie temperatuur metingen.

De compacte module met twee weerstandsingangen verzamelt nauwkeurig meetwaarden van weerstandsensoren en met 5 verstelbare bereiken, kunnen metingen worden gedaan van 0-250 Ω, 0-500 Ω, 0-1000 Ω, 0-2500 Ω en 0-5000 Ω elektrische weerstand. Het temperatuur meetbereik is van -200 tot +850 °C met een precisie van +/- 0,3% bij een resolutie van 16 bits. Ondersteunde sensoren zijn onder andere de PT100, PT1000, NI100, NI1000 en diverse KTY sensoren. De AI 023 heeft ook een meetbewakingsfunctie en sensorbreukdetectie.

De connectie technologie kan worden geselecteerd op basis van temperatuursensor en kabellengte. Het voordeel van het 2-draads circuit is eenvoudige bedrading. Met een zeer nauwkeurige 4-draads meting kunnen zowel symmetrische als asymmetrische weerstanden van verbindingslijnen en overgangsweerstanden van connectoren bewaakt en gecompenseerd worden. Dit wordt bereikt door het registreren van de meetstroom en het meten van de spanning over de extra meet-lijnen van de meetsensor. Aan de hand van deze twee waarden wordt de weerstandswaarde van de meetsensor intern bepaald.

De S-DIAS AI 023 analoge ingangsmodule voor het meten van temperatuur en weerstand overtuigt met hoge precisie dankzij 4-draads technologie.

pdfdl User Manual